שיקום שיניים קדמיות

השיניים הקדמיות שלנו הן הראשונות שבולטות בחיוך ובדיבור. הן הראשונות בתורן לנגוס במזון וגם אלו שמסייעות להגייה של אותיות וצלילים הדורשים חיכוך לשון (למשל האותיות נון או צדי). לפיכך, חשוב לדעת אילו פעולות שיקום שיניים קדמיות יידרשו לשיניים שנסדקו, נשברו ואף התנתקו מכל סיבה שהיא וכיצד מבצעים אותן על הצד הטוב ביותר.

שיקום שיניים קדמיות: מתי ולמה?

נפילה על הפנים, חבטה או תאונה, מחלת חניכיים, עששת וגם נגיסה במאכל הלא נכון, עשויה להסב נזק לשיניים הקדמיות. בכל אחד מהמקרים הללו, יספיק גם סדק או שבר קטנטן בקצה השן כדי לחבל לחלוטין במראה האסתטי של הפה כולו, כאשר שבר גדול ואף אובדן של שן קדמית ישפיעו בצורה ניכרת גם על התפקוד בעת הדיבור והלעיסה.

כתוצאה מכך, מתבצע שיקום שיניים קדמיות דרך טיפולים שונים כמו ציפוי, כתרים והשתלה. טיפולים אלה עשויים להיות כרוכים בין היתר בטיפולי שורש, השתלת עצם וכמובן סילוק מחלת חניכיים פעילה אם אכן קיימת. תהליך השיקום מוכרח לכלול גם הנחיות ברורות בנוגע להיגיינת פה קפדנית, שתכליתה תהיה לשמור על התוצאה מהטיפולים לאורך זמן ולמנוע פגיעה נוספת במבנה השן.

 

שיקום שיניים קדמיות שנשחקו

שיניים שחוקות הן תופעה שנוגעת למערכת הלעיסה, כך שהלסתות "ננעלות" זו על זו יחסית בכוח, לרוב במהלך השינה. הדבר גורם לשחיקת השכבה החיצונית של השן ולהריסתה עם הזמן, כך שניתן יהיה לטפל בכך על ידי שתי פעולות מרכזיות: שימוש בכתרים חזקים שיוכלו לעמוד בעומס הנעילה ויצירה של סד לילה, שישמור על השיניים לאורך זמן.

שיקום שיניים קדמיות
שיקום שיניים קדמיות

השתלת שיניים קדמיות

תהליכי שיקום השיניים הקדמיות יכולים לכלול שימוש בשיניים תותבות, החלפת כתרים ישנים וכמובן השתלה דנטלית המבוצעת באיכות גבוהה. בחירה בשיטת ההשתלה המתאימה למקרה, תאפשר להתמודד עם חוסר השיניים הקדמיות ואף מצב שבו נדרשת החלפתן (עקירה והשתלה לאחר מכן), כך שתתקבל תוצאה במראה טבעי המניבה תפקוד פה תקין ורגיל.

כיום תכנון ההשתלה הדנטלית מתבצע באמצעות תוכנה ממוחשבת, בה ניתן לקבל מספר אפשרויות טיפול להתאמה בהתאם לנתוני המטופל, למצב השיניים הנוכחי שלו ולמטרותיו. את ההשתלה עצמה מבצעים אצל מומחה לשיקום הפה, שבנה גם את תוכנית הטיפולים המקדימים להשתלה ככל שנדרשו טיפולים שכאלה ושבחר בסוג הכתר המתאים ביותר לשיניים הקדמיות.

 

כתרים לשיניים קדמיות

כתרי חרסינה מותאמים מבחינת גודלם וצבעם לשיניים הקדמיות, כך שהם מחקים את המראה הטבעי של השיניים הללו ומעניקים להן חוזק ועמידות מוגברת לאורך זמן. החרסינה מתקבלת בגוון פנינה טבעי ואסתטי מאוד למראה והיא תישמר למשך למעלה מעשור כל עוד תתרחש שמירה תקינה על היגיינת הפה וללא צורך בפעולות הלבנה.

מלבד כתרי החרסינה, ישנם גם כתרים העשויים זירקוניה. מדובר בחומר דמוי יהלום ונטול מתכת, הנחשב לחזק ועמיד במיוחד. הזירקוניה אף נחשבת קרובה יותר למראה הטבעי המושלם של השיניים, הודות לספיגת האור של החומר המאפשרת תוצאה שנראית אמיתית לגמרי.

 

טיפולי שיקום לשיניים הקדמיות

מלבד השלמת המראה היפהפה של השיניים הקדמיות, צריך להתייחס גם לטיפולים המתמקדים במצבים של נסיגת חניכים מקומית ומחסור בעצם באזור הקדמי בפה. במקרים של אובדן עצם, ניתן להכין כתרים דו-שכבתיים הכוללים שכבת חרסינה לבנה ועליה חרסינה ורודה – מה שיכסה את רוב החניכיים, כך שהן אינן בולטות בחיוך והדבר יוצר טשטוש בין השיניים לחניכיים.

מעבר לכך, יהיה צורך לבנות מחדש את העצם עד לגובהה המקורי, אם כי בחלק מהמקרים ניתן להסתפק בעיבוי לרוחב. לאחר מכן, יהיה ניתן להמתין 4-6 חודשים לקליטת העצם ואז לבנות כתרים באורך המתאים.

 

לסיכום:

שיקום שיניים קדמיות מאפשר לעבור סדרת טיפולים שתשלים ותסדיר את מראה הפה והחיוך ותשיב למטופלים את יכולותיהם התפקודיות התקינות. יחד עם זאת, תוצאה מוצלחת לפרק זמן ממושך דורשת מקצועיות ומיומנות רבה, שכן מדובר באזור חשוף למראה המערב גם חתכים בחלק הקדמי של החניכיים וכמובן התייחסות רבה למראה השן, עובייה ואורכה. להתרשמות ולהתייעצות מאפשרויות הטיפול המתקדמות שלנו בדנטל מדיקל סנטר, השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

תחלואה שפוגעת בשן, חבלה שגרמה לשבר או התנתקות של השן ולעתים גם שחיקה כתוצאה מתופעת "נעילת לסתות" עשויים לגרום לאובדן השיניים הקדמיות, מה שמשפיע מיידית על התפקוד הכללי והנראות. בנקודה זו חשוב להתחיל בטיפול בהקדם.

בהתאם למקרה, יעריך מומחה השיקום את הצורך לעקור את השן ההרוסה ולהשתיל במקומה שתל דנטלי, או לחילופין לטפל ברמת העצם והסינוס על מנת להלביש בהמשך כתר להשלמת המראה. אם השיניים נחבלו כך שהן סובלות מחוסר יישור, רווח קטן או עקמומיות, ניתן יהיה לשקול ציפוי שיניים מסוג מסוים שיטפל בבעיה במובן הקוסמטי. 

האחראיות לחיתוך ולביתוק המזון, מתפקדות גם כשיניים המרכזיות ביותר בפעולת הדיבור תוך פעילות סינרגטית ביניהן ללשון. בנוסף, הן מהוות את השיניים הבולטות ביותר בדיבור ובחיוך ומשפיעות על כל צורת הלסת והפנים. 

מרפאות הקליניקה מתפקדות כסביבה רפואית מקצועית ומתקדמת ברמה הגבוהה ביותר בישראל, תוך שילוב בין מומחיות וידע מעמיקים למכשור הטכנולוגי המתקדם ביותר בענף הדנטלי הבינלאומי. לכל מרפאה גם מעבדה פנימית ופרטית, החוסכת זמן המתנה ופיצול הטיפולים וכן מרחב טיפולים איכותי ושירות אדיב בלתי מתפשר. 

Picture of ד"ר דורון בר חן - מומחה לשיקום הפה

ד"ר דורון בר חן - מומחה לשיקום הפה

ד"ר בר-חן, מומחה לשיקום הפה מטעם משרד הבריאות הישראלי בעל למעלה מ-23 שנות ניסיון בתחום, במהלכן ניהל מרפאות לשיקום הפה בישראל, גרמניה וסין. בנוסף, ד”ר בר-חן הינו חבר פעיל באיגוד שיקום הפה, מומחה להשתלות מטעם איגוד ההשתלות הגרמני והאירופאי, חבר פעיל בארגון "האסתטיקה של הפנים" האמריקאי (AFEE) ומכהן כיועץ רפואי בכיר במספר מרכזים רפואיים בינלאומיים.

ד”ר בר-חן הינו ממקימי מרפאת המומחים DMC המבצעת טיפולים לשיקום הפה, טיפולים אסתטיים ברפואת השיניים, הפה והלסת ובמטרה להגיע לתוצאות אליהן המטופלים שואפים.

שיקום שיניים קדמיות

יש לכם שאלה?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

לקביעת תור לייעוץ