חור בשן קדמית

אם אתם סובלים מרגישות בשיניים, עקצוץ בעת לעיסה או לגימה ואפילו כאבים, ייתכן שיש לכם חור בשן קדמית שצריך לאתר ולסתום בהקדם. ממה נגרמים חורים וכיצד תטופל השן? כיצד להימנע מחורים בשיניים לאחר מכן? המידע המלא ממש לפניכם:

חור בשן קדמית: למה ומדוע?

הידעתם? 9 מתוך כל 10 מבוגרים מעל גיל 20 צפויים לסבול כך או אחרת מנזקיהם של חיידקי העששת. חיידקים אלה שניזונים מסוכרים ועמילנים בפה, מצטברים עוד ועוד במצבים של היגיינת פה ירודה ופוגעים בשכבת השן העליונה, האמייל.

אבל העששת לא תוקפת רק את מי מכם שלא מקפידים לצחצח שיניים – גם אכילת מאכלים מסוכרים ושתיית משקאות מתוקים תוביל לכך ואיתה מרכיבי הגיל והגנטיקה. העששת מדללת את הסידן שקיים בשיניים, שוחקת את אמייל השן וחודרת עוד ועוד פנימה, עד כדי תהליך של ריקבון.

אם נוצר כתוצאה מפגיעת העששת חור בשן קדמית, אפשר לטפל בו במהירות וגם בהצלחה. הדבר לא יביא רק לשיפור בתחושה, בנוחות האכילה ולבריאות הכללית, אלא גם לחיסכון בארנק – ככל שהעששת תתקדם והמצב יחריף, תידרשו לטיפול הרבה יותר מורכב וגם יקר מאוד.

 

סוגי חורים בשיניים

ניתן לחלק את החורים בשיניים לשלושה סוגים עיקריים:

  1. חורים שנוצרים על פני השטח, בצידי השיניים
  2. חורים בכותר השן שיופיעו על גבי משטח הלעיסה של השיניים
  3. חורים בשורש השן, שנוצרים במקום זה.

בדרך כלל כשמדובר בשן קדמית המיועדת לתלישת המזון ופחות ללעיסה עצמה, מדובר בחור שנוצר בצידי השיניים. אפשר לזהות אותו עצמאית דרך תחושה לא נוחה בפה, כאבים חדים בעת חשיפה למזון או שתייה, עקצוצים או שינוי בצבע השן לגוון אחר (חום, לבן או אפילו שחור).

חור בשן קדמית
חור בשן קדמית

איך מטפלים בחור בשן קדמית?

אם לא עברתם טיפול או ביקורת בזמן האחרון אצל השיננית ורופא השיניים – זה הזמן לתאם מפגש. המעקב הרפואי עוזר לאפיין התפתחות של מצבים שונים כמו עששת ולהיפטר מהם בקלות ובמהירות, לעתים אפילו במסגרת הטיפול הפשוט. אם הגעתם למצב של חור בשן, אי אפשר לטפל בו בעצמכם ויהיה צורך בסתימה. אם החור משמעותי ומתקדם, לעתים יידרש גם טיפול פולשני יותר כמו טיפול שורש, כתר ואפילו עקירת השן.

 

סתימה בשן קדמית בפה

כאשר נוצר חור בשן קדמית תחתונה או עליונה, ניתן לטפל בו בדרך מתקדמת ומוצלחת מאוד. יחד עם זאת, כאן המקום לציין כי לא כל חור נובע מעששת ולעתים ניתן להגדיר "חור" גם כסדק או שבר בשן, עבורם הטיפול יהיה שונה.

ולכן ככל שהשן שלכם סובלת מטראומה כלשהי כתוצאה מחבלה או תאונה, מומלץ לגשת למרכז לרפואה דחופה ולבדוק את הנושא בהקדם. אם הפגיעה היא בשן אחת בלבד וללא כתוצאה ממכה, ייתכן שסתימה פשוטה תפתור את הבעיה במהירות.

השיניים הקדמיות "מקבלות" ראשונות את המזון והשתייה ומטבע הדברים צוברות סוכר ועמילנים שחושפים אותן לחיידקי העששת. חיידקים אלה ניזונים מהסוכרים, מפרישים באכילתם חומר שמתסיס את השיניים ומביא לדילול סידן השן ומשם להיווצרות של חור.

עצמאית, ניתן לשים לב לרגישות בשיניים או לכאבים עמומים ועד חזקים. ייתכן שתבחינו גם בצבע משתנה בצידי השן שמבשר על הבעיה. חשוב לציין שבמקרים בהם הכאב ממשי הדבר מצביע על חור מתקדם בשן ויש לסור לטיפול בהקדם. אנו ממליצים להגיע אחת לשנה לביקורת אצל רופא ובכך לגלות את המקרה בשלבים מוקדמים ולמנוע סבל מיותר.

הפתרון לכל חור בשיניים הוא סתימה, אם כי ישנם מקרים של חור בשן קדמית שמקורם בשבר או סדק ובמקרה כזה יהיה צורך בהשלמת החתיכה השבורה, כתר או ציפוי לשן. במקרה של חור מתקדם כתוצאה מעששת, יהיה צורך בטיפול שורש.

רצוי להימנע מאכילת מזונות חומציים לפני השינה, משום שבמהלך השינה נוצר פחות רוק בפה המנטרל חומציות גבוהה ומאפשר לחיידקים לפעול בהצלחה. אם כבר אכלתם דבר מה חומצי, שלבו איתו גבינה הנוגדת חומציות. בנוסף, יש לשטוף את הפה עם מים לאחר הארוחה ולצחצח שיניים רק כעבור חצי שעה. הסיבה היא שחומצה בפה מרככת את אמייל השן ובצחצוח מיידי הוא ייפגע וייחלש.

Picture of ד"ר דורון בר חן - מומחה לשיקום הפה

ד"ר דורון בר חן - מומחה לשיקום הפה

ד"ר בר-חן, מומחה לשיקום הפה מטעם משרד הבריאות הישראלי בעל למעלה מ-23 שנות ניסיון בתחום, במהלכן ניהל מרפאות לשיקום הפה בישראל, גרמניה וסין. בנוסף, ד”ר בר-חן הינו חבר פעיל באיגוד שיקום הפה, מומחה להשתלות מטעם איגוד ההשתלות הגרמני והאירופאי, חבר פעיל בארגון "האסתטיקה של הפנים" האמריקאי (AFEE) ומכהן כיועץ רפואי בכיר במספר מרכזים רפואיים בינלאומיים.

ד”ר בר-חן הינו ממקימי מרפאת המומחים DMC המבצעת טיפולים לשיקום הפה, טיפולים אסתטיים ברפואת השיניים, הפה והלסת ובמטרה להגיע לתוצאות אליהן המטופלים שואפים.

חור בשן קדמית

יש לכם שאלה?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

לקביעת תור לייעוץ