חור בשן טוחנת

חור בשן טוחנת נחשב למצב בריאותי שכיח מאוד, כמעט ללא תסמינים בשלבים הראשונים אך עם סכנה לכאבים עזים ואף לריקבון והתפוררות השן בהמשך. כיצד מזהים חור בשיניים הטוחנות ומטפלים בו? ממה בכלל נגרמת הבעיה? במאמר זה נענה על כל התשובות.

אבחון חורים בשיניים

כולנו יודעים פחות או יותר מהם חורים בשיניים: חורים זעירים שמחוללים כאבים בחשיפה למזון ומשקאות חמים או קרים ועלולים לשבש את פעולות הלעיסה לחלוטין ככל שהחור לא מטופל. בפועל, החור נגרם בעת הצטברות של עששת – שניזונה מעמילנים וסוכרים שהצטברו על גבי השיניים, מפרישה חומר שמתסיס אותן ומדלל את הסידן בשן ומוביל לחור.

בשלב הראשוני קל מאוד לאבחן ולטפל בבעיה במהירות, ללא צורך בפעולות מורכבות או יקרות. אך ככל שהחור יוסיף להעמיק וייצור עוד ועוד נזקים, הטיפול עבורו הופך מורכב ויקר פי כמה וכמה. אם נתעלם מהחור, העששת תחדור עד למוך השן, תביא לריקבון מתקדם ומשם לאובדן השן לחלוטין.

יחד עם זאת, לא כל פגיעה בשן הטוחנת תגרום לחור: קיים הבדל בין פגיעה קלה באמייל, השכבה העליונה שעוטפת את כותר השן, לבין חור שנמצא בשכבה הפנימית יותר, הדנטין.

  • אם החור נמצא בדנטין, תידרש סתימה קטנה.
  • אם החור כבר העמיק אל עבר מוך השן, הסתימה שתידרש תהיה עמוקה ותצריך גם כיפוי מוך עקיף או ישיר, תלוי במצב הריקבון.
  • אם המצב אף מתקדם וחמור מכך והחור הגיע למוך השן, החלק הפנימי ביותר שלה, יהיה צורך בטיפול שורש.
  • חור שנמצא בתוך מוך השן הטוחנת גורם לכאבים בלתי נסבלים וחושף אותה גם לדלקת בעצב (פולפיטיס). אם אכן קיימת דלקת בנוסף לחור, יהיה צורך בניקוי תעלת השן, המהווה טיפול שורש יסודי ועמוק הרבה יותר.
חור בשן טוחנת
חור בשן טוחנת

כיצד ניתן לזהות חור בשן טוחנת?

חורים בשיניים נוצרים בתהליך הדרגתי מהחוץ אל הפנים ויש צורך לבלום אותו לפי שיחדור אל שכבות השן העמוקות. למעשה, אם החור הוא בשכבת האמייל, ייתכן שלא יהיה שום שינוי בתחושה בשן כך שאת הנזק אפשר לחשוף רק אם אתם מגיעים לטיפולים תדירים אצל השיננית ולביקורת תקופתית אצל רופא השיניים.

כאשר החור כבר עמוק יותר, ניתן לאפיין אותו באמצעות תחושת עקצוץ או כאבים שמתקבלים כתוצאה מאכילת מזון חם או קר או באכילת משהו מתוק או חמוץ מאוד. חור בשן טוחנת עלול להיות מאופיין גם באודם מקומי ובנפיחות. ולכן אם אתם חשים בכאב מקומי גם אם אין גירוי בשן עצמה, ייתכן שהחור כבר גדול למדי.

 

אופן הטיפול בחור בשן הטוחנת

רופא השיניים יצטרך לאבחן את החור וחומרתו כדי להחליט על הטיפול המתאים. אם החור בשלביו ההתחלתיים, סתימה פשוטה תספיק. אם החור חדר את שכבת הדנטין והגיע למוך השן, סתימה לבדה לא בטוח תעזור ויהיה צורך גם בטיפול שורש, ככל שהרופא מאפיין תהליך דלקתי שנוצר כתוצאה מכך.

אם הגעתם לרופא השיניים עם חור בשן הטוחנת שהגיע עד כדי דלקת מפושטת, גדל הסיכוי לצורך בעקירה. לעתים קורה שכותרת השן נשברת עקב החור ולכן ניתן יהיה לבלום את העקירה באמצעות כתר המגן על השן, תלוי מאוד במקרה.

סטטיסטית, הסיכוי להימנע לחלוטין מחורים קטן, משום שהתפתחותם נובעת גם ממרכבים גנטיים שונים. יחד עם זאת, תחזוקה מהווה טיפול מניעתי איכותי המסייע לשמירה על פה נקיא ובריא מעששת: הימנעות ממאכלים עתירי סוכר, צחצוח השיניים לפחות פעמיים ביום, שימוש בחוט דנטלי וביקורים תקופתיים אצל רופא השיניים וטיפולים אצל השיננית.

הטיפול תלוי בהתקדמות החור ומצב השן. מקרים קלים יצריכו סתימה לכל היותר, בהתאם לגודל החור. מקרים קשים יותר עשויים לכלול גם כתר או טיפול שורש. אם השן נמצאת במצב של ריקבון קשה, לעתים לא יהיה מנוס מלעקור אותה.

תשמחו לדעת שרפואת השיניים נמנית עם המתקדמות ביותר בענפי הרפואה ומאפשרת טיפולי שיניים מתוחכמים החל מהנחת סיבי זכוכית שמשלימים את דנטין השן, דרך ציפויי חרסינה וכתרים ועד השתלה דנטלית.

אם אתם מרגישים עקצוץ או כאבים במגע עם משקאות ומאכלים חמים או קרים, אם נדמה לכם שאתם חשים בנפיחות או מזהים אודם סמוך לשן וגם אם לא הגעתם במשך זמן רב לרופא השיניים – זה הזמן לתאם תור ולשמור על בריאותכם.

Picture of ד"ר דורון בר חן - מומחה לשיקום הפה

ד"ר דורון בר חן - מומחה לשיקום הפה

ד"ר בר-חן, מומחה לשיקום הפה מטעם משרד הבריאות הישראלי בעל למעלה מ-23 שנות ניסיון בתחום, במהלכן ניהל מרפאות לשיקום הפה בישראל, גרמניה וסין. בנוסף, ד”ר בר-חן הינו חבר פעיל באיגוד שיקום הפה, מומחה להשתלות מטעם איגוד ההשתלות הגרמני והאירופאי, חבר פעיל בארגון "האסתטיקה של הפנים" האמריקאי (AFEE) ומכהן כיועץ רפואי בכיר במספר מרכזים רפואיים בינלאומיים.

ד”ר בר-חן הינו ממקימי מרפאת המומחים DMC המבצעת טיפולים לשיקום הפה, טיפולים אסתטיים ברפואת השיניים, הפה והלסת ובמטרה להגיע לתוצאות אליהן המטופלים שואפים.

חור בשן טוחנת

יש לכם שאלה?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

לקביעת תור לייעוץ