רופא פה ולסת – מהם תפקידיו?

רופא הפה והלסת מתמחה במצבים מורכבים כמו גידולים, מומים ומחלות בחלל הפה, בעיות בלסת הנובעות מחולשה בשרירים המקומיים או פגיעה כתוצאה מטראומה, מצבים של אובדן שיניים או עצם וגם ביצוע שיקום לאזור זה, לרבות השתלה דנטלית. רוצים לדעת עוד על המומחה שאמון על ריפוי בריאותי ומבני של חלל הפה שלכם? הכל מחכה לכם כאן:

הכירו את מומחה הפה והלסת

רפואת פה ולסת נחשבת להתמחות ארוכה וייתכן שגם נדירה יחסית, ברפואת שיניים. היא אחת מתוך שבע התמחויות שונות בענף ונחשבת לאחת המורכבות ביותר, כתוצאה מהצורך לצבור ניסיון של שנים רבות במגוון גדול מאוד של מצבים ותהליכים טיפוליים. 

למעשה, רק קומץ מרופאי השיניים בישראל מחזיקים במומחיות פה ולסת בהגדרה ועוסקים בטיפול במחלות שונות, פגמים מבניים באזור הלסת ועוד תחומים רבים הדורשים ייעוץ מקיף, תכנון תהליך טיפולי וביצוע התהליך בפועל. 

הנה כמה מההתמחויות המיוחסות לרופא פה ולסת:

  • בעיות בשרירי הלסת לרבות קשיי תנועה וכאבים מפרקיים
  • גידולים בחלל הפה
  • טיפולים מורכבים (כולל בהרדמה מלאה) כמו השתלות עצם, השתלות שיניים ושיקום הפה
  • שלפוחיות חניכים, אפטות וכיבים כרוניים
  • תחושת יובש קבועה וקשה בפה
  • טיפול בנפגעי תאונות שעברו שברים וקריעות בפנים ונדרשים לתיקון רפואי מלא. 
רופא פה ולסת - מהם תפקידיו?
רופא פה ולסת – מהם תפקידיו?

מתי אצטרך לפנות לרופא פה ולסת?

כמובן שלא כל מקרה מצדיק פנייה למומחה זה, אך כשמדובר ברפואת שיניים, לעתים קשה לאפיין לבד את הצורך בפנייה לרופא כזה או אחר. אז מתי יהיה צורך לגשת לרופא פה ולסת לבדיקה?

אם קיימת בעיה כמו מום או עיוות מקומי הדורשים טיפול, במקרה של שבר בלסת או בעיה במפרק, מחלה ממארת או מחלה אחרת שגרמה לנזקים בחלל הפה כמו סוכרת למשל, במקרה של אובדן שיניים ועצם לרבות התפוררות או ריקבון השיניים בפה, כשעולה הצורך בקיבוע, עקירה כירורגית, ניתוח חניכיים והשתלה דנטלית – אלה חלק מהמצבים שנמצאים תחת אחריותו של מומחה פה ולסת. 

כפי שאתם מבינים, מדובר בצד המורכב יותר של עולם טיפולי השיניים ולכן רופא זה לא יבצע לכם סתימה פשוטה או ילווה תהליכים של יישור שיניים. למעשה, כל מה שקשור למצבה הישיר של השן לא נמצא באחריותו של רופא פה ולסת אלא רק הקשר שלה למבנה הלסת. 

 

כיצד לבחור רופא פה ולסת מצוין?

עד כה עסקנו בתפקידיו של רופא פה ולסת וכעת הזמן לציין שמלבדם, רופא זה משמש גם כמומחה בכירורגיה. ולכן רופא המתמחה בפה ולסת שאיננו כירורג לא יתאים לשורת המקרים שתיארנו כאן ושמצריכים את התייחסותו. 

למעשה, ככל שהטיפול שאתם נדרשים אליו מורכב יותר, כך אמור להצטמצם מספר הרופאים שאמורים לטפל בכם בפועל. יש הבדל משמעותי בין עקירת שן פשוטה לבין מומחיות רפואית ספציפית, שניתנת במקומות כמו מרפאות ייחודיות ומחלקות בתי החולים.  

ההמלצה הטובה ביותר תהיה לבדוק את הסמכתו של הרופא, את הרקע והניסיון המקצועי שלו בתחום שדרוש לכם ולקבל לגביו המלצות מתאימות.

רופאי הפה והלסת נדרשים להשלמת לימודים ברפואת שיניים ולחמש שנות התמחות נוספות לאחר מכן, במחלקת כירורגיית פה ולסת, כירורגיה כללית, מחלקה אורתופדית, אוראלית, פתולוגית או הרדמה וטיפול נמרץ. לאחר מכן יידרשו לשתי בחינות הסמכה ולהשלמת מכסה מסוימת של ניתוחים. רק לאחר מכן יקבלו את רישיונם והסמכתם ממשרד הבריאות הישראלי.

אם רופא הפה והלסת שבחרתם לא מסוגל לתאר את ההכשרה המדויקת שעבר, או שלא הציג לכם רישיון מטעם משרד הבריאות, הדבר בהחלט צריך להעלות חשד. בנוסף, רופאי השיניים המחזיקים בהתמחויות שונות חברים כמעט תמיד באיגוד ספציפי ולכן כדאי לבדוק את השתייכותם לשם. תוכלו לקבל גם חוות דעת ממכרים, כדי ללמוד עוד על המקצועיות וכן על היחס האישי והרגישות של המומחה.

אם חוויתם אובדן שיניים או שאתם סובלים מהתפוררות של שן וריקבון בחלל הפה; אם קיים גידול או שישנה בעיה כרונית כמו כיבים; אם עברתם תאונה שגרמה לשברים או קרעים בפה ובלסת הדורשים שיקום; אם קיים עיוות מבני במראה הפה והלסת כתוצאה ממום, פגם או מחלה; אם קיים הצורך בטיפול מורכב או בטיפול שיניים בהרדמה מלאה. 

בישראל ישנן עוד מספר התמחויות נפרדות מלבד כירורגיית פה ולסת: פדודונטיה (רפואת ילדים), פריודנטיה (חניכיים), אורתודנטיה (יישור שיניים), רפואת הפה (כללי), שיקום פה ופתולוגיה אוראלית (מחלות פה). 

Picture of ד"ר דורון בר חן - מומחה לשיקום הפה

ד"ר דורון בר חן - מומחה לשיקום הפה

ד"ר בר-חן, מומחה לשיקום הפה מטעם משרד הבריאות הישראלי בעל למעלה מ-23 שנות ניסיון בתחום, במהלכן ניהל מרפאות לשיקום הפה בישראל, גרמניה וסין. בנוסף, ד”ר בר-חן הינו חבר פעיל באיגוד שיקום הפה, מומחה להשתלות מטעם איגוד ההשתלות הגרמני והאירופאי, חבר פעיל בארגון "האסתטיקה של הפנים" האמריקאי (AFEE) ומכהן כיועץ רפואי בכיר במספר מרכזים רפואיים בינלאומיים.

ד”ר בר-חן הינו ממקימי מרפאת המומחים DMC המבצעת טיפולים לשיקום הפה, טיפולים אסתטיים ברפואת השיניים, הפה והלסת ובמטרה להגיע לתוצאות אליהן המטופלים שואפים.

רופא פה ולסת

יש לכם שאלה?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

לקביעת תור לייעוץ