על הגורמים השונים לכאבי שיניים והדרך לטפל בהם

כאבי שיניים הם עניין מטריד עד בלתי נסבל, המשבש לחלוטין את השגרה התקינה וגורם להתייסרות ממש, עד למציאת הפתרון. אז מדוע כואבות לכם השיניים ואיך תטפלו בכל סוג של כאבים? בואו לקרוא על הגורמים השונים לכאבי שיניים והדרך לטפל בהם:

סוגים אפשריים של כאבי שיניים

קיימים מספר סוגים נפוצים לכאבי השיניים, כל אחד מהם עשוי לאותת על היווצרות בעיה אחרת שצריך לטפל בה בהתאם:

 

כאב שיניים בעת מגע עם שתייה/ מזון חם או קר

כאבים אלה מאותתים על אחד משני מצבים נפוצים: חורים בשיניים כתוצאה מהתפתחות של חיידקי העששת, או נסיגת חניכיים המביאה לחשיפת השן. ייתכן שמדובר גם בשחיקה משמעותית של השיניים. כאבים אלה עשויים להתעורר גם בזמן אכילת דברים מתוקים ומסוכרים.

אז מה עושים במצב כזה? לרוב סתימה פותרת את הבעיה, אם כי במצבים של שחיקה או עששת מתקדמת יתכן הצורך בטיפולי שורש לכל הפחות.

על הגורמים השונים לכאבי שיניים והדרך לטפל בהם
על הגורמים השונים לכאבי שיניים והדרך לטפל בהם

כאב פועם ופתאומי

כאבים שמופיעים לפתע פתאום ובצורה מאוד חדה, בדרך כלל מבטאים דלקת במוך השן (ליבת השן) או דלקת שמתפשטת ללסת. ברוב המקרים הפתרון לכך יהיה טיפול שורש שבמהלכו יסלקו את הדלקת או הזיהום.

הכאב מופיע בזמן לעיסה או כשנוקשים על השן

ייתכן שמדובר בסדק או שבר בשן, אך לעתים ייתכן שזו רק שארית מזון שנתקעה בין השיניים שגורמת ללחץ על החניכיים. בתרחיש הפחות אופטימי, זוהי דלקת שהתפשטה לאזור הלחיים או השפתיים. במצב כזה יש צורך בעקירה. אם אתם חושדים שמדובר בחתיכת מזון תקועה, זה הזמן לאמץ את שגרת החוט הדנטלי לאחר ארוחות.

 

כאבי שיניים במאמץ גופני

אם רצתם, התאמנתם או הרמתם משקולות והרגשתם כאבים בחלל הפה, סביר להניח שאתם חורקים או נוקשים שיניים כתוצאה מנעילה חזקה מידי של הלסתות. מצב זה עלול להגיע עד כדי דלקת או צורך בעקירה והשתלה דנטלית. כדי להימנע מכך ולשמור על השן, נסו להתרגל לאימונים כשהלשון צמודה לחלק העליון של הפה (מאחורי קשת השיניים העליונה), מה שגם יקל מאוד על הנשימה שלכם בתרגילים השונים.

 

מה לעשות במצב של כאבי שיניים?

אם לא עברתם טיפול אצל השיננית בחצי השנה האחרונה, יש לתאם פגישה בהקדם. ניקוי קבוע ושמירה על היגיינת פה טובה תסייע לכם לשמור טוב יותר על בריאות השיניים ולהגן עליהן מפני כאבים ומחלות לאורך זמן.

גם את רופא השיניים מומלץ לפגוש אחת לשנה לכל הפחות, לצורך ביקורת, מעקב ובדיקה למצב החניכיים והשיניים בפה. הרופא יטפל גם בכל מקרה פתאומי שהתעורר אצלכם, כמו למשל עלייה בסף הרגישות של השיניים, כאבים לסירוגין, שן רופפת בפה, חניכיים מדממות, אי נוחות בפה, ריח רע ועוד.

מחלת החניכיים מלווה בזיהום חניכיים, שגורמת לדלקת המאופיינת באודם, נפיחות וחום. בהיעדר טיפול, הדבר יגרום להידרדרות במצב החניכיים ולהתנתקות שיניים בפה, מה שיביא להצטברות קשה יותר של חיידקים המביאים לריקבון מוחלט. הדרך לטפל במחלת חניכיים תהיה באמצעות ניקוי יסודי מאוד של תעלות השורש וסילוק הדלקת. יש לטפל גם מניעתית, על ידי היגיינת פה טובה וטיפולים תדירים אצל השיננית ורופא השיניים.

זוהי תופעה יחסית נפוצה שבה נועלים את הלסתות וגורמים לחריקה בשיניים. נעילה זו מתרחשת במאמץ גופני או מחשבתי, אך בדרך כלל מתקיימת ללא שליטה במהלך השינה. עם הזמן יגרום הדבר לרגישות ולכאבים בשיניים ויש צורך לפנות בהקדם לרופא השיניים שלכם לאבחון ולקבלת פתרונות מניעתיים לבעיה. 

דלקת מוך מתרחשת במצב של חדירת עששת לליבת השן, מה שלוחץ על השן ועל הרקמות סביבה ומביא לרגישות גבוהה מאוד וכאבים שעשויים לשרוד גם אחרי הטיפול. כעת על הרופא לנקות לעומק את הדלקת על מנת להימנע ממורסה/ אבצס. במקרים קשים מאוד, לא יהיה מנוס מעקירת השן. 

האם הכאבים מתרחשים במגע עם שתייה חמה/ קרה? האם הם באים והולכים ללא הסבר? האם הכאבים מלווים באדמומיות בחניכיים או בדימומים? האם קיבלתם מכה בשיניים לאחרונה? בכל אחד מהמקרים יש לגשת לרופא השיניים המטפל בכם ורצוי בהקדם האפשרי. 

Picture of ד"ר דורון בר חן - מומחה לשיקום הפה

ד"ר דורון בר חן - מומחה לשיקום הפה

ד"ר בר-חן, מומחה לשיקום הפה מטעם משרד הבריאות הישראלי בעל למעלה מ-23 שנות ניסיון בתחום, במהלכן ניהל מרפאות לשיקום הפה בישראל, גרמניה וסין. בנוסף, ד”ר בר-חן הינו חבר פעיל באיגוד שיקום הפה, מומחה להשתלות מטעם איגוד ההשתלות הגרמני והאירופאי, חבר פעיל בארגון "האסתטיקה של הפנים" האמריקאי (AFEE) ומכהן כיועץ רפואי בכיר במספר מרכזים רפואיים בינלאומיים.

ד”ר בר-חן הינו ממקימי מרפאת המומחים DMC המבצעת טיפולים לשיקום הפה, טיפולים אסתטיים ברפואת השיניים, הפה והלסת ובמטרה להגיע לתוצאות אליהן המטופלים שואפים.

על הגורמים השונים לכאבי שיניים והדרך לטפל בהם

יש לכם שאלה?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

לקביעת תור לייעוץ