הקשר בין שתלים דנטליים ומחלת חניכיים – לא מה שחשבתם

מושתלי שיניים נמצאים בסיכון להתפתחות דלקת בחניכיים. עברתם השתלה או נמצאים לקראת אחת? ד"ר דורון בר- חן, מומחה לשיקום הפה מדבר על מה שחשוב לכם לדעת.

דבר המומחה:פריאימפלנטיטיס

פריאימפלנטיטיס, או בעברית פשוטה, דלקת סביב שתלים היא מחלה המתפתחת ברקמות הרכות והקשות סביב שתל דנטלי. לדברי ד"ר דורון בר חן, מומחה לשיקום הפה העוסק בהשתלות שיניים מעל 27 שנים, הדלקת קרוב לוודאי תגיע. מתי? זה עניין של זמן, הרגלי מניעה ואורח חיים.

ד"ר בר חן, מה הסיפור של פריאימפלנטיטיס?

פריאימפלנטיסיס היא דלקת המתפתחת סביב שתל דנטלי בפה. זה לא משהו חדש, רופאים ומומחים להשתלות שיניים בארץ יודעים את זה כבר חמישים שנה. למעשה, לא הרבה השתנה בתחום מאז ועד היום, אבל הנושא של השתלות שיניים הוא מאד באופנה עכשיו בגלל שבתקשורת ובמדיה מעלים את זה לכותרות ויש לזה מודעות. אני כמובן מברך על כך. אך צריך להבין שזהו טיפול רפואי לכל דבר וצריך להיות מודע להשפעות הזמן על שנות השהות של השתל בפה. המרכיבים החשובים להצלחת טיפול רפואי הכולל השתלות דנטליות הם ידע וניסיון של הרופא, טכניקות וחומרים ולא פחות חשוב- מעקב ותחזוקה קפדניים לאורך השנים.

הקשר בין שתלים דנטליים ומחלת חניכיים - לא מה שחשבתם

מושתלי שיניים רבים חושבים ששתל הוא משהו קבוע, שגר ושכח כמו "דיבל בקיר".
אבל זה ממש לא כך. השתל מוחדר לרקמה ביולוגית, שמגיבה ללחצים וחשופה למחלות חיידקיות בדיוק כמו שן טבעית ואפילו יותר. זהו מצב שמצריך מעקב, בקרה ותחזוקה רפואיים. אז אם בעבר מטופלים חשבו שטיפול בשתלים הוא לכל החיים, היום כבר יודעים ששתלים הם לא טיפול דפיניטיבי, תמידי או חד פעמי, ושאורך החיים שלהם הוא בממוצע סטטיסטי-רפואי כעשר שנים ולאחר מכן, יתכן ויהיה צורך לעבור את תהליך השיקום פעם נוספת.

למה זה קורה בעצם?

שתל דנטלי עשוי מטיטניום – חומר שהגוף כעיקרון דוחה ולא מעורר נגדו נוגדנים, אך עדיין הוא מוחדר לרקמה ביולוגית, עצם וחניכיים, ולסביבה חיידקית כמו שיש לכולנו בחלל הפה. לכן גם השתלים הדנטליים יכולים להיכשל מסיבה מאוד פשוטה – הם עלולים לפתח מחלות חניכיים בדיוק כמו שן טבעית ואפילו יותר. חסרון בולט נוסף בשתל, לעומת שן טבעית, קשור ליכולת הרפואית המוגבלת שלנו להצמיח סביבו עצם חדשה.

בשורה התחתונה, בדיוק כמו שלשיניים הטבעיות שלנו יש את בעיות החניכיים שלהן, בעיות שניתנות לשליטה על ידי שמירה על היגיינת פה נכונה ותחזוקה מקצועית תקופתית, כך לשתלים יש את בעיות החניכיים הייעודיות שלהם והם דורשים תחזוקה אישית ומקצועית-רפואית באופן רציף.

ואמנם, אנחנו חיים בתקופה שבה יש אפשרויות טיפול מגוונות ומתקדמות, אולם התפקיד שלנו כרופאי שיניים ולבטח שלי כמומחה לשיקום הפה, הוא ראשית לעשות את המיטב על מנת לשמר את השן הטבעית. שתלים הם עדיפות טיפולית רק כאשר השיניים הטבעיות אבודות.

ואיך אפשר לדעת אם השתל נמצא בסיכון, או כמה זמן הוא יחזיק לאחר טיפול?

לצערי, אי אפשר לדעת מראש, מאחר ומחלות חניכיים הן מחלות שקטות ללא סימנים קליניים. אסביר ממש בקצרה איך זה קורה. כאשר העצם נספגת, נוצר איזשהו כיס בין השתל לבן העצם והמחלה מתפתחת מתחת לחניכיים. בסתר. כשסימנים קליניים מופיעים זה אומר שהגענו לשלב מתקדם ודלקתי. אם יש בין קוראינו מושתלי שיניים שסובלים מנפיחות בחניכיים, הפרשה, טעם וריח רע בפה, כדאי שתדעו שככל הנראה מדובר בדלקת.
כמובן שמי שסובלים או סבלו ממחלות חניכיים בעבר נמצאים בסיכון גבוה יותר לפתח מחלות חניכיים גם סביב שתלים – פריאימפלאנטיטיס. התנהגות שעלולה "לתרום" להיווצרות דלקת היא היגיינת פה לקויה, מושתלי שיניים שלא מגיעים למעקב ותחזוקה אצל הרופא ומטופלים שאינם מקפידים להגיע לטיפול קבוע אצל שיננית.

כמובן שאין בכל האמור כוונה להפחיד, חלילה, אלא לעורר מודעות ולהעמיק את ההבנה בעולם שבו גם כך כולם מחפשים תשובות ופתרונות בגוגל. כמו כן אני רוצה להדגיש פעם נוספת עד כמה טיפול שיניים ככלל וטיפול בהשתלות שיניים בפרט דורש הבנה, מיומנות ותפיסה רפואית ארוכת טווח.

קיים מצב שבו תמליץ למטופל להימנע מהשתלה?

בהחלט יתכן. ראשית כפי שאמרתי לשמר את השן הטבעית זו החובה המקצועית הראשונה שלי וצריכה להיות של כל רופא. כמו ברפואה כללית – אין קסמים ברפואת שיניים. השתלת שיניים היא טיפול רפואי מקצועי שדורש שיתוף פעולה מצד הפציינט לאורך שנים.

לרופא מומחה יש מגוון שיקולים שהוא לוקח בחשבון והם כפופים לגיל המטופל, מצב השיניים והחניכיים. כמובן שהרבה יותר פשוט למנוע מחלה מאשר לטפל בה. תשמרו על השיניים מגיל צעיר על ידי צחצוח, חוט דנטלי, שטיפות והיגיינת פה. אם כבר הגעתם למצב של צורך בשתלים, תבחרו ברופא מומחה שילווה אתכם לכל אורך הדרך, לפני ואחרי ההשתלה.

אפשר להימנע מפריאימפלנטיטיס ע"י בחירה בחברה המייצרת שתלים איכותיים יותר?

איכות השתלים והתחרות העזה בין החברות היצרניות יצרו וממשיכים לייצר בועה באשר לחשיבות השתל והחברה המייצרת בסולם הפקטורים שיקבעו את איכות הטיפול המיידי ושרידות השתל לאורך השנים. מבול האינפורמציה וזמינותו היום יוצרים בלבול אצל מי שאינו בקיא בתחום המקצועי, אז כדאי להבהיר את העניין, אתייחס לשני דברים: השתל, והרופא המטפל.

שתל איכותי מבית טוב הוא חשוב, ואם הוא מבית לא טוב, זה הופך לקריטי בהצלחה או כישלון הטיפול. אולם חברות השתלים מחולקות לקבוצות איכות ובקבוצה המובילה ישנן כיום מספר מכובד של חברות, ביניהן בולטות חברות ישראליות, הנמצאות אגב, בניגוד ברור להמלצות שיווק ומיתוג שחברות שתלים זרות הן טובות יותר. זה בנוגע לשתל. שנית, הפקטורים הקובעים את איכות הטיפול, התוצאות המיידיות שלו והשרידות שלו לאורך השנים, תלויות ומרוכזות ראשית כל בידי הרופא המטפל.

ההמלצה שלי היא- בחרו את הרופא שלטעמכם יהיה מקצועי, מקצוען ואמין ותנו לו לבצע את הבחירות המקצועיות הנכונות עבורכם.

ואיך נדע את איכות הרופא?

אני מסכים שלפעמים קשה לבחור אבל ככלל אני יכול לומר בבטחה שרופא מומחה ידאג ראשית כל למקצועיות ואיכות הטיפול ולבטח לא יתפשר או "יעגל פינות" באיכות החומרים ושיטות הטיפול שיבחר עבורכם.

ואיך נדע איזה מומחה לבחור?

פשוט מאד, עבור שיקום פה בעזרת שתלים דנטליים, צריך מומחה לשיקום הפה. כשמו כן הוא.

ובכל זאת אולי יש דרך לדעת אם השתל שלי בסיכון?

"הדרך הכי טובה היא מעקב ומניעה"

כדי לא להגיע למצב של דלקת חמורה, אם עברתם השתלה בשנים האחרונות, ואתם לא נמצאים במעקב רפואי, או שאם לא הגעתם לבדיקה או טיפול תקופתי אחת לחצי שנה, כדאי לקבוע תור כבר היום כדי לבדוק את מצב השתלים בפה.

נפיחות, אודם, דימום, מרווחים חדשים בין שיניים או ניידות ואפילו ריח רע מהפה – כל אלה מבשרים על מחלת חניכיים פעילה. מחלה זו נוצרת עקב רובד חיידקי שחדר אל מעין כיס שנוצר בין השתל לעצם, מתחת לקו החניכיים. החיידקים מפרישים רעלנים המחוללים דלקת ומביאים לסימפטומים שהוזכרו.

שתלים מהווים פתרון אפקטיבי לאובדן שיניים בפה, אך ככל שן טבעית אחרת נותרים חשופים לחיידקים ומחלות בחלל הפה ולכן מצריכים טיפול ומעקב שוטפים גם לאחר השלמת ההשתלה.

אם קיימים סימנים לנפיחות, דם, טעם וריח רעים בפה, ייתכן שזוהי דלקת. רופא השיניים יאבחן את המצב המדויק וכמובן יעריך את אפשרויות הטיפול המתאימות. מי שסבלו בעבר ממחלת חניכיים נכללים בקבוצת סיכון לכך וגם מי שאינם מקפידים על היגיינת פה תקינה ושגרתית.

מדובר במחלה דלקתית שמתפתחת סביב שתלים דנטליים ויכולה להתבטא ברקמה הרכה (דלקת קלה ונפוצה לאחר ההשתלה) או בדלקתיות מתקדמת וחמורה שהשלכותיה בהיעדר טיפול חמורות. אם עברתם השתלת שיניים ואתם חוששים שהתפתחה דלקת, מומלץ לתאם בהקדם תור במרפאתנו ולעבור צילום רנטגן מאבחן.

הקשר בין שתלים דנטליים ומחלת חניכיים - לא מה שחשבתם